Thursday 12 May 2011

Chain Of The Universe

Pernah tak korang terasa macam cuba nak memahami semua yang berlaku di dalam alam nih? Pernah tak rasa macam kamu ingin cari segala sebab dan musabab bagi setiap perkara yang berlaku dan bagaimana setiap itu akan mempengaruhi masa depan dan keadaan sekeliling kamu? This kind thinking has been seen in almost every society in the world. Pening kan bila dah mula, its kinda of hard to stop.

Let me give u an example.

contoh 1)
Pernah tak jalan-jalan, dan nampak ada orang miskin minta sedekah. Kamu ada duit, dan rasa simpati itu ada. Tapi ada sesuatu yang menghindari dari bersedekah. Akhirnya kamu berlalu dan teruskan perjalanan. Pernah tak kamu fikir yang ada beberapa kemungkinan yang menyebabkan kamu tidak bersedekah tadi?

1) Allah telah menetapkan rezeki orang miskin itu bukan dari tangan kamu
2) Syaitan/nafsu berjaya menggoda kamu untuk tidak berbuat kebaikan
3) Allah telah menetapkan pahala bersedekah bukan milik kamu ketika itu
4) Kamu memang kedekut

contoh 2)
kamu seorang pelajar, tetapi malas untuk mengulangkaji. kadang-kadang rasa insaf dan buka buku, tetapi kemudian malas semula. Pernah tak fikir apa yang sebabkan kamu malas?

1) Allah menguji kamu dalam bidang istiqamah menuntut ilmu/ qada' dan qadar
2) Syaitan/nafsu berjaya melalaikan kamu.
3) Rezeki berjaya dalam exam bukan milik kamu
4) Kamu memang malas

then teringat this piece of ayat quran. Al-Aaraf, 14-17.
Iblis berkata, “Berilah tempoh kepadaku (untuk menggoda manusia) hingga hari mereka dibangkitkan (hari kiamat).” Allah berfirman : “Sesungguhnya engkau daripada golongan yang diberi tempoh (ke suatu amsa yang tertentu).” Iblis berkata : “Oleh sebab Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan aku tersesat (maka) sesungguhnya aku akan bersungguh-sungguh menghalangi mereka (daripada) jalan-Mu yang lurus. Kemudia aku akan mendatangi mereka dari hadapan mereka serta dari belakang mereka dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka. (Sehingga) Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur.”

So basically we human beings are doomed sebab iblis akan berusaha goda kite dari kiri kanan depan blakang... But kita kena ingat yang Allah telah menetapkan qada' dan qadar. Kalau Allah dah tetapkan kita tergoda dek nafsu/iblis, are we defenseless agaisnt damnation?

“Truly, God does not change the condition of a people until they change what is in themselves.” (Quran 13:11)

so yeah, its all up to us. menyalahkan qada' dan qadar is simply silly.



p/s: I'm typing without valid references of a proper teacher or books. merely by pondering and wondering my own thoughts. If I am wrong, do correct me.

3 comments:

  1. kenapa aku selalu dpt no. 4!!! ahahahahahha

    ReplyDelete
  2. btol artcle saudra 2, mmg allah dh ttpkan Qodo&Qodar ssorng e2, ttpi skirny dia brusha mgubhnya dri kburukn kpd kbaikn..ia akn mndpt ap yg dy nk,
    tringt sy ddlm stu kish, seorng shabt dtng bersma untanya mnemui rasullullh..lalu bginda brtanya, dimnkah kmu tingglkn untamu..jwb shbat:aq tingglknya dsbatang pokok dan brtawakal kpd allah..
    rasullah mnegur pemuda trsebut lalu menyuruh mengikat untanya trlebh dhulu dn barulah brtawakal kpd allah..

    ReplyDelete
  3. thanks bro.
    masih cuba memahami. kena berguru la kot =D

    ReplyDelete